Speldesign – en distinkt form av grafisk design

När det kommer till att arbeta med grafisk design handlar det mycket om att känna sin målgrupp, veta i vilket medium grafiken ska användas och ha ett mål eller syfte med det man designar.

Till exempel: om målgruppen är äldre kvinnor, mediet är en tryckt broschyr och målet är att informera målgruppen. Då kommer arbetsprocessen och det slutliga resultatet att se ut på ett visst sätt.

Om målgruppen däremot är yngre killar, mediet är ett spel på ett online casino och syftet är att målgruppen ska ha en trevlig spelupplevelse, kommer resultatet bli något helt annat mot det första exemplet.

Vad särskiljer speldesign mot annan design?

Speldesign är en distinkt form av grafisk design främst utifrån interaktivitet. Du som grafisk designer har inte bara en fast form av design att ta hänsyn till, utan även spelarens möjlighet att interagera med din design. Du måste tänka på bland annat:

  • Kommer designen visas på olika skärmtyper?
  • Interagerar spelaren med finger eller en mus?
  • Ska din design påverkas av att spelaren drar med fingret på skärmen?
  • Hur ska de olika animationerna se ut?

Kolla bara på en casinosida och den spelupplevelse man erbjuder. Tänk bara på hur mycket tankeverksamhet och arbete som ligger till grund för de olika spelen.

Hur designar man ett spel framgångsrikt?

Oavsett vilket typ av spel du har för avsikt att designa är de huvudsakliga ingredienserna de samma. Här kommer några tips på hur du lyckas med din speldesign.

Sömlös design

Inget är mer irriterande för en spelare än om denne inte förstår vad som händer i spelet. Spelaren klickar sig runt men förstår inte hur saker och ting i ditt spel hänger ihop. Ditt mål som speldesigner är att göra en så sömlös upplevelse som möjligt. Spelaren ska inte tänka på designen, utan det ska bara fungera.

Ett bra exempel på detta är Apples iPhone eller iPad. Företaget har experimenterat genom att ge en sådan enhet till barn som inte ens har tillgång till elektricitet. Ändå lyckas barnen snabbt förstå hur enheterna fungerar. Operativsystemet är designat på ett sådant sätt att barnen direkt förstår sambanden med vad som händer när de interagerar med ikonerna och knapparna.

Tips för sömlös design:

  • Inget onödigt eller störande i designen.
  • Ge spelaren eller användaren gensvar om dennes framsteg.
  • Testa spelet på försökspersoner och hitta rätt balans mellan svårighetsgrad och tid respektive skicklighet.
  • Se till att spelaren har tydliga mål att följa. Mål kan röra sig om t.ex. att inte dö eller att klara en nivå för att ta sig vidare till nästa.